My Photo
Name:
Location: 71350, Kota ,Rembau, Negri Sembilan, Malaysia

Kata Allahyarham SN Usman Awang,seseorang hanya layak di gelar penulis setelah berani menyatakan sikap. Saya, hanyalah seorang penulis kerdil yang cuba-cuba hendak mengikuti jejaknya para sahabat, belum tentu tahu dapat atau tidak. Seorang anak yang cuba-cuba hendak membahagiakan ibunya namun belum pasti sama ada mampu atau tidak. Seorang pendosa yang cuba mencari jalan kembali bertemu tuhan dan berharap-harap agar ada belas Allah mengampunkan dirinya yang banyak berbuat khilaf dan dosa.

Thursday, June 01, 2006

Cabaran di dunia penulisan

Kata beberapa orang dari dunia penulisan, menulis itu sukar. Kata-kata ini lahir dari beberapa orang penulis buku Akademik.
XXXXX“Kau boleh la!, fiksyen” Kata seorang teman penulis yang seangkatan dengan saya. Saya senyum yang sabar. Tanyalah mana-mana penulis fiksyen seperti saya, saya kira mereka semua setuju bahawa menulis fiksyen itu tidak mudah seperti yang mereka duga.

XXXXXXXXXX Yang mudah itu menulis kisah yang picis.

XXXXX Terdapat banyak bezanya menulis kisah picis dan menulis kisah fiksyen.
Ya, fiksyen itu rekaan tetapi ia tidak mudah. Ia menjadi picis bila ia di nukilkan untuk memudahkan pembacaan dan tanggapan yang ada di sekitar, menyuap segelintir pembaca dengan angan-angan yang tidak berpijak di bumi yang nyata.
XXXXX Kisah realiti mungkin juga boleh jatuh ketahap yang picis, walaupun ianya adalah kisah yang benar. Kisah yang bagus, menurut hemat saya adalah kisah yang mampu mengubah, mendidik pembaca dengan teladan yang halus lalu membuatkannya berfikir.
XXXXX Ini wajarkah terjadi?
Kewajaran itu, pada pendapat saya akan memanusiakan seseorang pembaca itu. Sekali pun ianya lahir dari fikiran yang fiksional. Saya suka mengatakan bahawa Saudara Faizal Tehrani itu telah berjaya dengan cara ini.
Penulis, pada hemat saya, harus membentuk audien pembacanya, bukan audien pembaca yang membentuk penulis.

Barulah satu bangsa yang merdeka fikirnya tidak perlu merasa takut dengan “Lelaki Komunis Terakhir.”

6 Comments:

Blogger A Shy Millionaire said...

This comment has been removed by a blog administrator.

6:57 AM  
Blogger Faisal Nordin said...

salam.. panah.. camana nak bagi karya hang membuatkan berpikir sedangkan karya kita sendiri kita dah banyak pikir untuknya tapi bila pembaca membacanya tanpa berpikir pun?

12:45 PM  
Blogger Puan Ainon Mohd. said...

Sdr Panah,

LKT memberi kemenangan moral kepada penganut fahaman yang menolak kewujudan Tuhan, yang mengatakan agama itu candu....

4:17 PM  
Blogger Faisal Nordin said...

Panah..cek blog aku..konsepnya saja belum final lagi...

3:01 AM  
Blogger Puan Ainon Mohd. said...

Sdr Panah, aktifkan penyemak spam... sakit mata baca spam.

6:30 PM  
Blogger Panaharjuna said...

kaedah cuba jaya. Hmm baik, sudah di aktifkan...

9:59 PM  

Post a Comment

<< Home