My Photo
Name:
Location: 71350, Kota ,Rembau, Negri Sembilan, Malaysia

Kata Allahyarham SN Usman Awang,seseorang hanya layak di gelar penulis setelah berani menyatakan sikap. Saya, hanyalah seorang penulis kerdil yang cuba-cuba hendak mengikuti jejaknya para sahabat, belum tentu tahu dapat atau tidak. Seorang anak yang cuba-cuba hendak membahagiakan ibunya namun belum pasti sama ada mampu atau tidak. Seorang pendosa yang cuba mencari jalan kembali bertemu tuhan dan berharap-harap agar ada belas Allah mengampunkan dirinya yang banyak berbuat khilaf dan dosa.

Monday, May 29, 2006

SKRIP

XXXXXXX Saya mendapat satu mesej di handfone lewat jam tujuh suku, sekitar maghrib bergema.

XXXXX [Mansor] Akum saya Mansor, berminat menulis skrip drama tv saya perlukan contoh.

XXXXX Wah!, demandnya!, Mansor ini bagus kerana dia mempunyai taaruf, tetapi caranya meminta itu, saya kira tidak sopan. Saya tinggalkan si demand itu sebentar untuk solat maghrib, selepas maghrib, barulah saya tergerak untuk membalasnya.

XXXXX[Panah] Salam, kalau tidak keberatan boleh saya tahu macamana saudara Mansor boleh dapat no handfone saya?.

XXXXX[Mansor] Dalam internet, permulaan bicara. Semasa mencari contoh skrip.

Barangkali Mansor ini seorang yang baru-baru sahaja hendak terjun ke dunia penulisan skrip. Seorang pelajar barangkali. Tetapi itu tidak bermaksud dia harus melangkahi adat selaku seseorang yang memerlukan nasihat dan bantuan. Ini saya kira di maklumi semua sebagai fahaman yang universal.

Saya membiarkan sebentar mesej itu. Selepas solat Isyaq saya makan, menaip beberapa baris kisah Kole Kacang dan kemudiannya, barulah saya kembali membalas sms si Mansor. Saya mulai terfikir untuk memberi sedikit ‘fikir’ ketika menaipkan ayat yang pertama.

XXXXX [Panah] Untuk pengetahuan saudara Mansor, semua skrip saya, adalah working skrip, saya tidak menyimpan skrip saya untuk tatapan penulis skrip yang lain, walau bagaimanapun secara pribadi saya suka menyarankan saudara Mansor agar menghadiri kursus yang dianjurkan oleh Finas kerana sepanjang pengetahuan saya, Finas ada menganjurkan kursus penulisan skrip, malah, Finas turut menyediakan contact dan skrip bank untuk mempertemukan script writer dan penerbit.

Saya ingin melihat sejauh mana penulis skrip ini sanggup pergi untuk mendapatkan apa yang di cita-citakannya.

XXXXX[ Mansor] Tq.

Keinginannya hanya sampai di situ.

Saya tidak tahu samada Mansor itu merajuk ,berputus asa atau dia ingin segera stapping stone yang lain pula. Saya tidak tahu sama ada saya telah memberikannya jalan sukar atau dia sedang menyusun strategi lain. Apa-apa pun saya kira tindakkannya itu pastilah kerana jawapan yang saya berikan padanya.

Saya berharap dia dapat membaca ‘klu’ yang saya tinggalkan di dalam message terakhir itu. Kalau dia berjaya membuka klu yang saya tinggalkan di dalam message terakhir itu, syabas!, saya akan mengalu-alukan dia sepertimana seorang penulis skrip sebelum ini yang telah berjaya membuka kunci klu itu.

2 Comments:

Blogger Puan Ainon Mohd. said...

Asalamualaikum! Sdr Icesoul sekarang di mana? Senyap sahaja....

8:49 PM  
Blogger Panaharjuna said...

Dia sedang berlatih ilmu melukisnya di sebuah gua...hahahaha...dia tengah sibuk tu puan, sedang mengejar projek, sekarang bekerja dengan abangnya.

2:49 PM  

Post a Comment

<< Home