My Photo
Name:
Location: 71350, Kota ,Rembau, Negri Sembilan, Malaysia

Kata Allahyarham SN Usman Awang,seseorang hanya layak di gelar penulis setelah berani menyatakan sikap. Saya, hanyalah seorang penulis kerdil yang cuba-cuba hendak mengikuti jejaknya para sahabat, belum tentu tahu dapat atau tidak. Seorang anak yang cuba-cuba hendak membahagiakan ibunya namun belum pasti sama ada mampu atau tidak. Seorang pendosa yang cuba mencari jalan kembali bertemu tuhan dan berharap-harap agar ada belas Allah mengampunkan dirinya yang banyak berbuat khilaf dan dosa.

Sunday, May 14, 2006

Tajuk

Hanzalah datang lagi. Hari itu dia datang bergaya, dengan cermin mata hitam, dengan vest hitam yang menarik menutupi kemeja lengan panjang dan bertali leher. Malah bermotor besar NSR, lagi. Wah,kacak!. Hanzalah menang dua langkah, kerana cuaca hari itu memang suram, hujan sepanjang petang dan pakainnya itu memperlihatkan gengsi lelaki bujangan. Harus ada gadis yang jatuh hati pada Hanzalah. Saya kira dia punyai sesuatu urusan yang penting kerana mahu berjumpa saya.
XXXXX“Buku, buku!”pintanya lantas duduk di hadapan saya. Bergendang-gendang menepuk meja.
XXXXX“Ada,sekejap”saya memasukkan tangan kedalam beg dan kemudiannya mengeluarkan ‘buku lima’ saya. Hanzalah ketawa bodoh.
XXXXX“Buku tu aku pun ada la!”
XXXXX“Buku apa yang kau nak ni?”
XXXXX“Buku kau la, kata sebulan, sebuah !”
XXXXX“Iyelah, aku tulis sebulan sebuah, terbitnya mungkin lambat sedikit. Bukannya buku aku seorang!”terang saya. Hanzalah melambai lambai mamak meminta dilayan. Mamak buat buat sibuk.
XXXXX“Mamak!”jerit Hanzalah.
Mamak buat buat tak nampak
XXXXX“Mamak!”jerit Hanzalah lagi
Mamak lap meja.
XXXXX“Syah Rukh!”jerit Hanzalah untuk kali ketiga.
XXXXX“Ya, abang!”Mamak segera mampir. Hanzalah geleng geleng kepala. Giliran saya ketawa bodoh. Setelah meyatakan pesanan, Hanzalah bertanya lagi.
XXXXX“Apa tajuk buku terbaru kau?”
XXXXX“Tak tau”
XXXXX“Tak tau?, la..kau ni tulis buku ke tulis assingment?”
XXXXXKutulis jalan hidupku
XXXXX“Wah, tajuk buku kau?”
XXXXX“Best?”tanya saya. Sekadar menguji tajuk.
XXXXX“Tukar tajuk lain la, cam tahun tujuh puluhan jer.”
XXXXX“Memang tak ade pun..”
XXXXX“Bagi la tajuk yang catch the eyes!”
XXXXXSi Pengungsi Takdir?”.Hanzalah diam dua saat.
XXXXX“Lain?”
XXXXX“Tu tak ok ker?”
XXXXX“Lain..lain…”
XXXXX“Sembilan puluh sembilan Hajat?,” Hanzalah senyum, matanya terbuka.
XXXXX “Aaa..tu ada sikit”
XXXXX“Iye ke?”
XXXXX“Pada aku la, kan ada questioner dalam tu”
XXXXX“Si Pengungsi Takdir pun ada juga” saya membantah, ingin mendengar penjelasan Hanzalah sebenarnya.
XXXXX“Tak strong, kau mesti pull out dari tajuk tu!,”saya garu-garu kepala.
XXXXX“Sembilan puluh sembilan daluwarsa?”
XXXXX“Daluwarsa tu apa?”
XXXXX“Tamat tempoh”
XXXXX“Tadi masa mula-mula dengar aku ingatkan tajuk ceta misteri, puaka ke”
Hmm isu genre. Betul juga.“Pada aku tajuk mesti ada dua syarat ni, pertama mesti boleh pullout audience, kedua mesti wakili genre”
XXXXX“Wuish, payah tu, wak!”
XXXXX“Kau ingat lagi tak cerpen budak cina yang kau cakap dulu?”
XXXXX“Mana satu?”
XXXXX“Yang kau cakap berjaya dulu, dulu lama dah, masa kau kat ITM dulu”
XXXXXSementara ke Neraka?”
XXXXX“Yes, yang itu pullout!”saya mengangguk-angguk. Berbual dengan Hanzalah memang membuka fikiran.
XXXXX“Kau tengok contoh Faizal punya buku”
XXXXX“Cinta Hari Hari Rusuhan?”
XXXXXThere you go!”
XXXXX“Panjang, kalau boleh nak buat yang pendek-pendek, Adi cakap yang itu tak pergi jauh pun”
XXXXX“Kau buat marketing sekali?, keje kau menulis, itu bukan kerja kau”Marah Hanzalah. Semangatnya berkobar-kobar.“Mana ada tajuk pendek boleh pull out!,”Hanzalah menegaskan.
XXXXXDi rahang sumpah?”saya mengingatkan Hanzalah tentang tajuk novel pertama yang membuatkan dia terjebak kedalam dunia pembacaan novel.
XXXXX“Satu, lain?”saya cuba memikir-mikir tajuk yang lain. Lima minit saya cuba memerah ingatan.
XXXXXKota Musim Derita pun tiga perkataan”Saya angkat tangan. Hanzalah senyum melihat saya.
XXXXX“Oklah kita define ‘panjang’ dulu,”pujuk Hanzalah.
XXXXX“Ha ok!”
XXXXX“Kita main empat perkataan, standart CHHR, kau kira aksara” suruh Hanzalah, saya mengira-ngira aksara dalam CHHR.
XXXXX“Dua puluh tiga, masuk tiga space tu”beritahu saya.
XXXXX“Ok lebih dari dua puluh tiga ni panjang, kau bagi satu, aku cuba beritahu kau temanya sepintas lalu”
XXXXXKota Musim Derita”
XXXXX“Cinta”
XXXXX“Cinta ke?”
XXXXX“Hey, customer cakap ni.Next?,”entah ya entahkan tidak!.
XXXXXPaduka Gelang Geni
XXXXXModern classic
XXXXX“Laa….”
XXXXXNext!”
XXXXXAyah kita bos
XXXXXSatira,Humor politik”
XXXXXMalaikat di Jendela
XXXXX“Dogma”
XXXXX“Mana ada tema Dogma, dakwah ada la”
XXXXX“Dakwah la tu!”
XXXXXBakaruba
XXXXXBakaruba tu apa?”
XXXXX“Nama khas”
Hanzalah terdiam sejenak.
XXXXX“Fantasi Misteri”
XXXXXSumpahan Senja
XXXXX“Itu senang, itu pun Fantasi jugak”
XXXXX“Kalau Petualang Senja?”
XXXXX“Yang itu sesuai thriller, ada gaya misteri” Saya mengangguk-angguk lagi, bualan kami mengenai tajuk tamat di situ bila roti canai garing Hanzalah singgah di mejanya.

Nyatalah soal memilih tajuk dan tema bukan satu tugas mudah.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home