My Photo
Name:
Location: 71350, Kota ,Rembau, Negri Sembilan, Malaysia

Kata Allahyarham SN Usman Awang,seseorang hanya layak di gelar penulis setelah berani menyatakan sikap. Saya, hanyalah seorang penulis kerdil yang cuba-cuba hendak mengikuti jejaknya para sahabat, belum tentu tahu dapat atau tidak. Seorang anak yang cuba-cuba hendak membahagiakan ibunya namun belum pasti sama ada mampu atau tidak. Seorang pendosa yang cuba mencari jalan kembali bertemu tuhan dan berharap-harap agar ada belas Allah mengampunkan dirinya yang banyak berbuat khilaf dan dosa.

Sunday, May 28, 2006

Topeng

Kenapa superhero semua bertopeng?, tanya seorang kawan kepada saya. Saya senyum, angkat bahu, membiarkan soalan itu tidak berjawab, pada ketika itu. Namun setelah di beri peluang untuk membuat buku bertajuk 99 hajat itu, soal yang dahulunya saya fikir picis itu datang kembali.
XXXXX“Mengapa jaguh di topengkan?”Setelah memikirkan dan memandang semua superhero yang di terbitkan oleh barat itu, saya mendapati bahawa semua superhero itu memakai topeng hanya dengan satu tujuan

XXXXX Menyembunyikan identiti. Kecuali seorang superhero yang seingat saya memakai topeng bukan kerana tujuan itu.
XXXXXThe Mask
The Mask di lakonkan oleh Jim Carrey itu telah melonjakkan namanya ke satu tahap yang sangat popular, terimakasih kepada (pembina skrip) kerana melahirkan skrip yang sehebat itu, The Mask akhirnya menjadi satu trademark yang popular.
XXXXX Saya ingin berbicara mengenai ‘The Mask’ kerana konsep topeng yang di perkenalkan bukan untuk menyembunyikan identiti. Sebaliknya, topeng di dalam cerita ‘The Mask’, adalah bertujuan untuk mengeluarkan kuasa dan identiti yang terpendam. Diri yang di topengkan di sebalik sikap di bawa ke luar diri dan di tontonkan sebagai laku yang sebenar.
XXXXXXX Saya menuruti konsep ini didalam 99 Hajat .
XXXX Topeng-topeng ini adalah Pemangkin
Didalam 99 hajat terdapat 9 topeng. Topeng-topengnya adalah
XXXXX Topeng Tujuh Takhta , dipunyai oleh Lang Amok terwaris kepada
XXXXX Tanjadirga/Panaharjuna
XXXXX Topeng Nyalajiwa, di pinjamkan kepada Pendekar Awang Merga
XXXXX Topeng Bisawicara, di gunakan oleh Cahayasukma
XXXXX Topeng Alihfikir di beri kepada Ratnapati
XXXXX Topeng Sangasura di wariskan kepada Anderiwaja
XXXXX Topeng Tegunmasa di bawa oleh Jagat Lara
Setelah memberikan semacam ‘kekuasaan’ kepada topeng-topeng itu, satu persoalan tiba-tiba menabrak fikiran saya.

Adakah topeng-topeng dalam 99 Hajat itu juga boleh di anggap sebagai pemangkin?.

Hmm….

0 Comments:

Post a Comment

<< Home