My Photo
Name:
Location: 71350, Kota ,Rembau, Negri Sembilan, Malaysia

Kata Allahyarham SN Usman Awang,seseorang hanya layak di gelar penulis setelah berani menyatakan sikap. Saya, hanyalah seorang penulis kerdil yang cuba-cuba hendak mengikuti jejaknya para sahabat, belum tentu tahu dapat atau tidak. Seorang anak yang cuba-cuba hendak membahagiakan ibunya namun belum pasti sama ada mampu atau tidak. Seorang pendosa yang cuba mencari jalan kembali bertemu tuhan dan berharap-harap agar ada belas Allah mengampunkan dirinya yang banyak berbuat khilaf dan dosa.

Friday, June 16, 2006

Penulis Linear

XXXXX “Penulisan linear tu apa Zek?” tanya Hanzalah, lewat beberapa hari yang sudah ketika kami bertemu di Keramat. Saya menghirup fresh Oren saya dengan tenang sambil memandang ke wajah Hanzalah.
XXXXX “Penulisan garis lurus” beritahu saya, berjenaka. Hanzalah bercekak pinggang, saya hanya ketawa.
XXXXX “Kau nampak teh tarik aku ni?, kang orang lain mandi hujan, kau mandi teh!”marah Hanzalah sambil ketawa.
XXXXX “Kau kenapa tiba-tiba minat dengan penulisan ni?, setahu aku kau ni minat buku aje kan?” aku mengusik Hanzalah. Hanzalah tunduk dan senyum-senyum.
XXXXX “Aku dah ter ‘bergaduh’ dengan Ema!”
XXXXX “Apasal?”
XXXXX “Aku ‘kutip’ point kau kat blog kau tu, pas tu aku ‘tembak’ dia pasal teknik dia tu, dia mengamuk siut!”beritahu Hanzalah sambil ketawa, saya turut ketawa kecil.
XXXXX “Laa.., yang kau pergi cakap macam tu apasal?,”
XXXXX “Aku nak dia pandang aku, selama ni dia pandang aku sebelah mata aje!”Hanzalah melepaskan apa yang terbuku di jiwanya.
XXXXX “Macam pandang cicak la?”
XXXXX “Eay kawan, pandang cicak pun kena pandang dengan dua-dua belah mata tau!”
XXXXX “Maksud aku, kalau dia nak ‘tembak’ cicak tu,” usik saya. Hanzalah ketawa besar, saya turut ketawa bodoh bersamanya. Dengan Hanzalah saya biasanya santai-santai sahaja melayan kerenahnya. Puas menghabiskan ketawa barulah saya menjawab persoalannya.
XXXXX “Penulisan Linear tu penulisan bab demi bab”
XXXXX “Ha! Betullah aku cakap kat dia!”
XXXXX “Aku tak cakap pun penulisan linear ni tak bagus, ada orang boleh bekerja dengan teknik ni. Bergantung kepada individu la .Aku pulak lebih suka pakai KJ Method, sebab pada aku teknik ni pantas, dan menyambil-nyambil”
XXXXX “Menyambil-nyambil?”
XXXXX “Yalah,”
XXXXX “Maksud kau sambil menulis novel ni, kau boleh menulis novel yang lain?”
XXXXX “Tak, maksud aku, sambil menyelam, sambil buang air,”usik saya lagi, saya dan Hanzalah ketawa lagi.
XXXXX “Susahlah kau ni!” marah Hanzalah sambil tersenyum. Hanzalah memandang kepada beberapa orang yang lalu lalang, saya melihat anak matanya bergerak-gerak, barangkali ada sesuatu yang terlintas di fikirkannya.“Dia cakap teknik KJ kurang guna bahasa bunga, keras semacam!”
XXXXX “Dia cakap?” Hanzalah mengangguk-angguk.
XXXXX “Ayat diskriptif kurang!, pelataran pun tak ada, dialog aje banyak!”beritahu Hanzalah. Wah!, gadis ini memang tahu apa yang di katakannya.
XXXXX “Ema ni kerja apa?”
XXXXX “Buruh pembinaan” beritahu Hanzalah sambil ketawa. Saya ikut ketawa bersama Hanzalah,
XXXXX “Betul-betul lah!” marah saya pula.
XXXXX “Aku jompa dia kat site!, pakai topi kuning lagi!”dahi saya berkerut.
XXXXX “Kau duduk office, buat apa kat sana?” Hanzalah diam dan senyum menyeringai pada saya. Saya sudah dapat menduga apakah pekerjaan Ema,barangkali kerja Ema lebih kurang seperti pekerjaan pelukis kole kacang itu, Si Faizal.
XXXXX Hmm...barangkali dia ini penulis sambilan juga.

1 Comments:

Blogger Faisal Nordin said...

aku topi putih daa..

12:02 PM  

Post a Comment

<< Home