My Photo
Name:
Location: 71350, Kota ,Rembau, Negri Sembilan, Malaysia

Kata Allahyarham SN Usman Awang,seseorang hanya layak di gelar penulis setelah berani menyatakan sikap. Saya, hanyalah seorang penulis kerdil yang cuba-cuba hendak mengikuti jejaknya para sahabat, belum tentu tahu dapat atau tidak. Seorang anak yang cuba-cuba hendak membahagiakan ibunya namun belum pasti sama ada mampu atau tidak. Seorang pendosa yang cuba mencari jalan kembali bertemu tuhan dan berharap-harap agar ada belas Allah mengampunkan dirinya yang banyak berbuat khilaf dan dosa.

Friday, April 20, 2007

PENDIRIAN YANG LELAKI

Menjadi penulis dewasa ini sangat berbeda dengan waktu di mana saya menulis pada seawal usia remaja dahulu. Lewat waktu ini, sangat banyak penulis penulis novel yang lahir. Mencari novel untuk bacaan pada waktu ini tidak sukar. Yang sukar adalah mencari novel yang memberi erti kehidupan dan mencorak jiwa.
xxxxxxxxxxMenulis novel, walau setebal mana pun bukan jaminan untuk menyampaikan maksud yang memberi erti kehidupan dan mencorak jiwa itu. Apatah lagi dalam menyatakan sesuatu maksud yang besar. Karangan novel itu sebenarnya awal-awal lagi sudah ditetapkan di dalam minda. Adakah sekadar pelepas rasa, mencari nama, mengubah dunia, mendidik atau mungkin apa saja.
xxxxxxxxxxPokok pangkalnya menulis novel itu mestilah bersatu dengan maksud karangan itu dilahirkan.Ini menurut hemat saya.Saya terfikirkan hal ini setelah melawati beberapa laman web penulis yang saya kira masih baru bertamu di dalam dunia penulisan. Mereka ini sudah punyai dua tiga novel yang tebal-tebal.

Ertinya ada penerbit yang sudi mencetak karya mereka malah mengiklan kebagusan karya itu di Internet. Saya terpengaruh.

After Sales Service dan promotionnya bagus…hahahaha.

Idea dan semangat yang dicicipi dari bait bait kata di dalam iklan novel itu menguja saya untuk menyelak halaman pertama, namun setelah batas perenggan pertama saya jadi letih untuk menyangupi bacaan. Kecewa saya membuak pada perenggan ke dua. Masih pemilihan diksinya bercelaru.

Karma muka pertamanya, gagal. Kalau didalam istilah perfileman. Act1,Act2 dan Act 3nya gagal.

Saya memujuk diri dengan membaca beberapa bahagian di tengah novel dan hujung novel. Nyatalah kegayaan bahasa yang membosankan masih ada.

xxxxxSudah. Saya memberitahu diri.

Lalu novel itu saya tinggalkan begitu sahaja pada rak bacaan di dalam bilik kerja saya dengan catatan,

XXXXX“Sebuah kisah cinta dengan latar dunia, namun terganggu dengan kegayaan penceritaannya yang picis. Tidak tuntas di baca” Saya menulis kata-kata itu pada novel tersebut. Ertinya jikalau dilain waktu saya hendak membuka novel ini, ‘penanda’ pada halaman pertama itu akan mengingatkan.

XXXXX“Tema yang berat dipermudah dengan diksi yang pasar,” adalah ulasan saya yang kedua. Saya menutup mata pena. Namun, tiba-tiba sesuatu mendatangi fikiran saya setelah usainya ulasan kecil itu saya tulis.

Adakah, penulis ini menulis diatas semberononya sendiri atau dia diminta menulis seperti itu?

Saya tersandar lemah di hadapan komputer. Lewat waktu ini persoalan yang pernah ditimbulkan oleh SN Usman Awang mengganggu pemikiran saya. Beberapa kali saya cuba menghadam inti kata-katanya yang ringkas itu.

“seseorang hanya layak digelar penulis setelah berani menyatakan sikap”

Sangat besar taruhan pribadi di dalam kata-kata keramatnya itu. Bagi seseorang yang mencari rezeki dengan hanya menulis, kata-kata keramat itu adalah setajam pedang yang sesungguhnya mampu merobek tuan punya pedang itu sendiri. Namun pada sisi yang lain mengakui kelemahan di masa yang sama mencari kekuatan untuk bersatu dengan kebenaran adalah kerja yang lelaki.

Tidak terlalu jika saya katakan, menjadi penulis dewasa ini samalah beraninya dengan menjadi tentera di medan perang!.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Dan menjadi penulis ada kelebihannya daripada para satria pejuang di medan tempur. Kerana penulis masih lagi mampu memilih 'perang'nya. Dirinya adalah komandan dan pada masa yang sama seorang prebet. Namun, pada sudut lemahnya, memilih 'perang' adalah azab. Tetapi apabila 'perang' yang tepat dipilih, biar kecundang... ia adalah nikmat. Syurga sebuah peperangan...

Teringat bait lagu M.Nasir, "Ini bukanlah peperanganku, lalala...(aku lupa!)"
-kangaq

8:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wag, hebatnya sang wira tunggal penangkis salji menulis bait-baitnya. Pendita menyulam dengan tinta bagaikan panah-panah di medan perang.

- Dakwat hitam

9:32 AM  

Post a Comment

<< Home